Komentarz dnia

Chcesz odzyskać dług? To zacznij działać. Nawet śmierć dłużnika nie przeszkadza

Analizy

Postępowanie egzekucyjne przeciwko spadkobiercom zmarłego dłużnika

Zdarza się, że w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego dłużnik umiera. Taka sytuacja nie pozbawia wierzyciela możliwości dochodzenia swojej należności. Musi jednak podjąć dodatkowe działania.

Niepodejmowanie poczty nie pozwala uniknąć zwolnienia z pracy - ważny wyrok sądu

Jeżeli pracownik, mając realną możliwość zapoznania się z treścią oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę, celowo nie odbiera listu poleconego zawierającego to oświadczenie, należy uznać, że zostało mu ono skutecznie złożone.

Po jakiej cenie leasingobiorca może wykupić samochód?

Wśród wielu leasingobiorców panuje przekonanie, że cena wykupu auta może być kształtowana dowolnie. Czy słusznie?

Unia Europejska ogranicza ESG. Czy wydatki firm zostają w kosztach?

Firma inwestująca w politykę zrównoważonego rozwoju może zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodów. Nawet jak okaże się, że nie miała takiego formalnego obowiązku.

Prawo, podatki, biznes - polecamy

Tygodniki i dodatki

Podatki

Przedsiębiorcy na karcie podatkowej stracą ulgę na składki zdrowotne

Przedsiębiorcy rozliczający się w formie karty odliczają od podatku 19 proc. składki zdrowotnej. Z uchwalonej przez Sejm nowelizacji wynika, że w 2026 r. tej ulgi już nie będzie.

Panel ekonomistów

Czy polska gospodarka jest przeregulowana? Ekonomiści komentują

Teza : Polska gospodarka jest przeregulowana, co w efekcie negatywnie wpływa na jej konkurencyjność i tempo wzrostu

Polska gospodarka jest przeregulowana, co w efekcie negatywnie wpływa na jej konkurencyjność i tempo wzrostu

Opinie ekspertów (26)

Łukasz Goczek

Profesor ekonomii na WNE UW

Dr hab. Łukasz Goczek, profesor na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW

Odp: Zgadzam się

Problemem nie jest sama ilość przepisów, lecz jakość ich stanowienia. Polska zajmuje jedno z najniższych miejsc wśród krajów OECD pod względem ogólnego poziomu obciążeń regulacyjnych. To sugeruje, że głównym wyzwaniem jest raczej niestabilność prawa niż jego nadmiar. Kluczowe są systemowe słabości procesu legislacyjnego, takie jak brak zaufania do ekspertów, fatalna niechęć do rzetelnej oceny skutków regulacji czy wreszcie klientelizm polityczny w inwestycjach, zwłaszcza publicznych spółek z udziałem Skarbu Państwa. Problemy regulacyjne odbijają się na konkurencyjności Polski w handlu i innowacjach. Rozwój jest hamowany przez bariery biurokratyczne i powolną cyfryzację administracji. W sektorach opartych na wiedzy utrudnienia w zatrudnianiu specjalistów ograniczają potencjał rozwojowy. Ponadto poziom inwestycji venture capital w Polsce wynosi zaledwie 0,01 proc. PKB – znacznie poniżej średniej unijnej (0,05 proc.), co częściowo wynika z komplikacji regulacyjnych. Kluczowe działania powinny obejmować: poprawę jakości legislacji poprzez ocenę skutków nowych ustaw i ograniczenie wpływu polityki na proces regulacyjny, przyspieszenie cyfryzacji administracji w celu obniżenia kosztów zgodności oraz stabilizację polityki fiskalnej, tak by uniknąć powtórki chaosu podobnego do Polskiego Ładu. Podsumowując, problemem Polski nie jest nadmiar regulacji jako taki, lecz brak przejrzystości, stabilności i racjonalnej koordynacji w procesie legislacyjnym. Usprawnienie tego obszaru mogłoby pobudzić wzrost gospodarczy bez rezygnacji z niezbędnego nadzoru regulacyjnego. 

Michał Możdżeń

Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Polityk Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Dr Michał Możdżeń, UE Kraków

Odp: Nie zgadzam się

Ogólne dane (np. indeks regulacji rynku produktowego) nie wskazują na wysoki poziom przeregulowania polskiej gospodarki. Na pewno są w Polsce przepisy, które warto uprościć bądź wyeliminować, co jest naturalną konsekwencją zmian otoczenia społeczno-gospodarczego, ale z ogólnej blankietowej deregulacji skoku rozwojowego moim zdaniem absolutnie nie będzie, a w procesie ucierpieć mogą beneficjenci regulacji (pracownicy, konsumenci). Nie wydaje mi się, żeby dało się w takim trybie zwiększyć potencjał rozwojowy gospodarki. Musielibyśmy wskazać regulacje, które wzmacniają pozycję monopolistyczną największych podmiotów. Nadmierna koncentracja rynkowa trapi niektóre branże, ale przyczyna słabej konkurencji i niskiego tempa rozwoju polskich mniejszych firm bierze się moim zdaniem raczej z kapitałowych, a nie regulacyjnych barier wejścia.

Jan Gromadzki

Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt na Uniwersytecie Ekonomicznym w Wiedniu

Dr Jan Gromadzki, adiunkt na Uniwersytecie Ekonomicznym w Wiedniu, pracownik Instytutu Badań nad Nie

Odp: Nie mam zdania

Polska gospodarka nie jest przeregulowana. Kluczowym problemem jest długość rozpatrywania spraw przez sądy w Polsce. Niektóre istniejące regulacje spowalniają wzrost (np. regulacje utrudniające inwestycje w energetykę wiatrową), z kolei część pożytecznych regulacji nie jest egzekwowana (np. stosunek pracy, który niezgodnie z prawem przyjmuje formę jednoosobowej działalności gospodarczej). 

Więcej

Urlop regeneracyjny sposobem na dłuższą pracę? Ekonomiści nie są przekonani

Zmiany w wymiarze sprawiedliwości nie mogą być tylko polityczne